Jag vänder mig här särskilt till Jan Hjärpe, Leif
Stenberg, Christer Hedin, Muhammad Fazelhashemi och Mattias Gardell. Flera av
dem har jag träffat flera gånger. Vid samtliga tillfällen har de hållit föredrag
och publiken har mot slutet fått ställa några frågor. Jag och mina vänner har
oftast bara fått möjlighet att ställa några få frågor och oftast inte någon
följdfråga på ett svävande svar. Jag vänder mig även till andra experter som
Elena Namli, vilka ofta anlitas av diverse redaktioner inom media. Slutligen
vänder jag mig till chefer och producenter vid nämnda redaktioner som Människor och tro, Teologiska rummet och Studio Ett,
för att inte nämna tidningsredaktioner, vilka samtliga genom sin brist på ärlig
journalistik bidrar till att sprida en falsk bild av islam.
En tydlig gemensam nämnare för alla era föredrag har
varit att ni närmast systematiskt stryker islam medhårs genom att relativisera
islam. Genomgående undviker ni att självmant nämna eller utveckla problematiska
eller kontroversiella delar av islam. På samma sätt undviker ni att nämna
moderna dokument som Kairodeklarationen och Ammanbudskapet, vilka vid sidan av
Koranen och sunna har stor betydelse för dagens islam.
Ni hävdar ofta att islam är så varierande och att man inte
kan säga något specifikt och entydigt om dess lära. Som stöd för denna tes anför
flera av er att det inte finns någon påve inom islam. Detta argument har två
fundamentala fel. För det första företräder påven endast den katolska kyrkan och
inte andra delar av kristenheten; många liberala katoliker anser för övrigt att
påven och Vatikanen är alltför konservativa. För det andra finns det inom islam
en institution ijma (koncensus)
mellan de lärda inom islam, som har större betydelse än något dekret från en
påve, eftersom det anses bindande för alla muslimer.
Inom kristenheten finns det idag inga hinder mot att
avvika från ”den rätta läran”, eller rentav lämna kyrkan. Den katolska kyrkan
har heller inte sedan inkvisitionens avskaffande haft några korrektionsmedel
till sitt förfogande. Inom islam är det däremot förenat med stränga straff,
inklusive dödsstraff, att avvika från den ”rätta vägen”.
Detta leder mig osökt in på sharia. Hur kan det
komma sig att ni ofta väljer att mer eller mindre bortse från sharias centrala
roll inom islam genom att försöka relativisera dess betydelse. Den hårda och
närmast statiska kopplingen mellan islam och sharia bekräftas entydigt av
Ammanbudskapet.
Nu kan någon hävda att undertecknad inte kan ha
relevanta synpunkter eftersom jag inte har samma formella meriter som ni, men
jag vet att jag står på fast mark eftersom jag lutar mig mot de främsta lärda
inom islam. Jag bedömer, med förlov sagt, att de främsta professorerna vid
al-Azhar-universitetet och de främsta stor-ayatollorna i Iran har betydligt
högre kompetens vad gäller islam än någon svensk professor.
Systematiskt undviker ni att beröra det som från ett
demokratiperspektiv är problematiskt inom islam. Jag anser det beteendet vara
intellektuellt ohederligt eftersom det ger en falsk bild av islam.
I föregående inlägg finns en kritisk granskning av ett
radioprogram som belyser det jag ovan anfört. Tyvärr är granskningen ganska
lång vilket blev nödvändigt för att påvisa det systematiska i vilseledningen.
Jag utmanar vem som helst av er till en offentlig debatt
på temat ”Islam och demokrati”.
Bertil MalmbergDemokrati, Idédebatt, Islam, Media, Mänskliga rättigheter, Politik, Religion, Sveriges radio
3 comments:
Bra Islamdebatt på youtube. Keep up the good work up!
Jag har studerat för Hedin och kan berätta att i de föreläsningarna förekom ingen relativisering av vad vi i väst uppfattar som problem inom islam, snarare en diskussion som strävade efter att belysa olika perspektiv på frågeställningen, utan att för den skull ta det perspektivet som sitt eget.
This is awesome
Post a Comment