Jag har det senaste året studerat Islamologi vid Stockholms
universitet, en kurs som var uppdelad på fyra delavsnitt. Tentamen för det
sista delavsnittet lämnades i 201102. Jag vill börja med att framhålla att just
vår lärare var bra, kunnig och med ett stort mått av intellektuell integritet.
Detsamma kan tyvärr inte sägas om flertalet av de islamologer som skrivit de
alster vilka ingick i kurslitteraturen.
Islam - en religionsvetenskaplig introduktion talar
om en ”serie slag” mellan Muhammad och Meckaborna. Dessa slag var i själva
verket, de allra flesta, regelrätta banditöverfall på karavaner tillhörande
Mecka och ibland närliggande byar (t.ex. Banu Ghatafan maj 625) i syfte att ta
så mycket byte som möjligt. Det första ”lyckade” överfallet på en karavan
gjordes under den heliga månaden Rajab år 623. Detta var ett brott mot
ett tabu och väckte förstämning i Yathrib. Muhammad ville emellertid ha bytet,
så Allah kom till hans hjälp genom att uppenbara versen 2:217 som rättfärdigade
handlingen.
Susanne Olsson, som skrivit avsnittet ovan tar i boken varje
tillfälle i akt för att genom ordval och genom att systematiskt utelämna
kontroversiella händelser från Muhammeds liv i Yathrib. På så sätt försöker hon
ge en förskönad och förljugen bild av profeten och islam. På sidan 123 påstår
hon att jihad (heligt krig) är en kollektiv skyldighet för att försvara
sig vid angreppskrig.
Det är ett
grovt felaktigt påstående eftersom jihad genom historien och helt enligt
påbuden i Koranen (2:191, 2:193, 2:217, 4:74, 4:76, 4:84, 4:95, 8:65, 9:5,
9:14, 9:20, 9:29, 9:36, 9:38, 9:73, 9:111, 9:112, 9:123, 25:52, 32:26, 47:4,
47:35, 48:16, 61:4, 61:11-12. Se även
Sahih Bukhari 2:25, 2:35, 52:42-43, 59:600 och Sahih Muslim B1 nr:30) samt sharia (Reliance of the
Traveller bok O 8.0) tillämpats aggressivt och offensivt mot de ”otrogna.
Olsson hävdar även att ”de skärmytslingar han och hans
anhängare hamnade i var uttryck för självförsvar”. Detta påstående strider helt
mot vad sira-litteraturen har att berätta. Det Olsson kallar ”skärmytslingar”
var enligt sira attacker som initierades av Muhammed.
Jan Hjärpe skall ha cred för att han, i motsats till Olsson,
i boken ”Bilden av profeten”, i kapitlen 6 och 7 i allt väsentligt håller sig
till sira-litteraturens beskrivning av tiden i Yathrib.
Jonas Svensson ger en rimligt objektiv beskrivning av
”massakern” på männen i stammen Quraiza, men nämner försiktigtvis inte att
Muhammad samma kväll tog den vackra Rihana som konkubin sedan alla hennes
manliga släktingar mördats. Det skulle ju inte ha stämt med den tes han
förfäktar senare (Sid 34-35) nämligen att det inte fanns några sexuella motiv
bakom hans många fruar och konkubiner. Jag behöver bara nämna Zeinab (tidigare
gift med fostersonen Zeid) och Safia i oasen Kheibar (tidigare gift med ledaren
Kinana, som torterats till döds). Det är uppenbart att det Svensson hävdar
saknar stöd i sira-litteraturen.
Boken ”Islams historia” av Christer Hedin ingick i
kurslitteraturen och även den gav exempel på bristande vetenskaplig integritet
och saklighet. Hedin talar (sid 21) om att Muhammed och hans anhang ägnade sig
åt ”att ta betalt av karavanerna för att de färdades genom öknen.” Hedin
betecknar detta ”som en form av beskyddarverksamhet”. Man tar sig för pannan och
det av två skäl. Det första skälet är författarens uppenbara avsaknad av
moralisk kompass. Det andra skälet är att hans framställning helt saknar stöd i
sira-litteraturen.
Där talas om ett stort antal banditöverfall på karavaner, då
varor och kameler togs som byte medan människor, om de överlevde, togs tillfånga
för att sedan släppas fria mot lösen.
Hedin undrar sedan över hur Muhammed kunde tillåta detta då Koranen
innehåller förbud mot stöld. Detta visar att författaren läst Koranen
synnerligen selektivt, då sura 8 (Bytet) handlar om hur krigsbytet skall
fördelas.
Hedin behandlar sedan på ett mycket märkligt sätt överfallet
under den heliga månaden Rajab (jämför ovan) och försöker rättfärdiga de
ständiga överfallen med att han (Muhammed) ”tvingats söka uppehälle för sig och
muslimerna i Medina”.
På sida 24 ger han en ahistorisk skildring av händelserna i
samband med intagandet av Mecka, då han glömmer att berätta att Meckas ledare,
Abu Sufyan, fördes till Muhammed utanför Mecka där han under dödshot tvingades
underkasta sig islam och Muhammed.
Åtskilliga fler liknande exempel skulle kunna lyftas fram
men jag anser att dessa exempel är belysande för brister i att hålla sig till
den objektiva saklighet premisserna kräver.
No comments:
Post a Comment