Det finns en uttalad tendens bland alltför många
islamologer, inte minst bland de svenska, att relativisera och rentav förminska
betydelsen av islamiska sharia. Det tar sig uttryck i att som Christer Hedin i
boken Islams historia hävda att den religiösa lagen (sharia) främst rör
frågor om ”kult och gudstjänst, äktenskap, skilsmässa och arv, samt vissa
brott, sådana som anses vara förbjudna i koranen.” (Sida149)
Han hävdar vidare att brottmål och ekonomiska frågor inte
faller under shariadomstolarna. Det må så vara organisatoriskt i vissa länder,
men sådana frågor behandlas likväl inom sharia. I bok K- Handel-
behandlas ett stort antal ekonomiska frågor och i bok O- Rättvisa-
behandlas ett stort antal juridiska frågor inklusive brottmål.
Susanne Olsson gör i boken Islam – en
religionsvetenskaplig introduktion en liknande grov
relativisering av sharia när hon hävdar (sid 127-128): ”I de allra
flesta fall är det endast i familjelag som Sharia präglar lagstiftningen och en
sekulärt präglad lag råder för övrigt.” Enligt min mening är det att kraftigt
underskatta sharias betydelse eftersom frågor om religionen och om mänskliga
rättigheter (MR) har kommit att få stor betydelse i våra dagar. Just i frågan
om MR och religion är idag en av de stora konfliktytorna i västerländska
samhällen eftersom sharia står helt i strid mot några av de mest grundläggande
rättigheterna i FN:s allmänna deklaration om mänskliga rättigheter (UDHR).
En annan argumentationslinje, inte
minst bland svenska islamologer, är att det inte går att uttala sig generellt om
sharia dels eftersom det dels finns skillnader mellan de olika lagskolorna,
dels på grund av att ”Sharia befinner sig i en ständig utveckling …” (Hedin
sida 150). Mot detta han följande anföras.
Jag har genom åren talat med många
lärda muslimer och jag har aldrig stött på någon som avhåller sig från att
generellt tala om sharia. De är naturligtvis medvetna om de olika lagskolorna
men att skillnaderna mellan dessa i de flesta fall är små. Detta bekräftades så
sent som 2006 i Ammanbudskapet av de främsta lärda inom såväl sunni som shia.
Det råkar dessutom förhålla sig på det sättet att det fanns starka personliga
kopplingar mellan grundarna av de fem viktigaste lagskolorna.
Tidigt utvecklades lagskolor varav den ja´faritiska (inom
shia) var den första. Grundaren Ja´far as-Sadiq var mycket lärd och dessutom
den 6:e imamen inom shia. Därigenom var han ättling i rakt nedstigande led till
Muhammad. Han var lärare till två viktiga grundare av sunnitiska lagskolor
nämligen Abu Hanifa och Malik ibn Anas. Vi ser här tidig och tydlig koppling
mellan shiitiska och sunnitiska lagskolor. De utgår ju i huvudsak från samma
källor men med en tydlig distinktion; shiitiska jurister accepterar inte
hadither med koppling till de tre första kaliferna eftersom de anses ha fått
sina ämbeten på orättfärdig grund.
Grundaren av den shafiítiska lagskolan, al-Shafíi, hade
under en tid i Medina studerat för Malik och var därigenom sannolikt påverkad
av Ja´far as-Sadiq. Ahmad ibn Hanbal, som grundade den hanbalitiska lagskolan, studerade
under en hanafit och senare även under al-Shafíi. Så, kopplingarna mellan
skolorna är tydliga.
Jag har av någon anledning aldrig hört någon svensk
islamolog ta upp och problematisera sharias och därmed islams förhållande till
grundläggande mänskliga rättigheter. Inte heller har jag någon gång sett någon
av dem kommentera att grovt ”hedersvåld” sanktioneras i sharia (Reliance of
the Traveller bok O 1.2 (4)). Hur kan detta komma sig?
Kan det möjligen bero på deras strävan att till varje pris försöka
ge en förskönad bild av islam?
Påståendet att ”Sharia befinner sig i en ständig
utveckling …” är en sanning med stor modfikaton. Det är sant att sharia
teoretiskt kan ändras genom qias (analogiresonemang beträffande
företeelser som inte fanns på profetens tid), men den islamiska lagen
föreskriver (b7.2) att det som tidigare mujtahids fastställt i ijma inte kan
ändras av andra i en senare generation. Huvuddelen av sharia är således frusen
i 800-talet.
No comments:
Post a Comment