Det är med stor förundran man gång efter annan ser hur
islamologer, inte minst svenska sådana, gör krampaktiga försök att försöka
utmåla islam som kompatibel med demokrati. Jag skall i det fortsatta
resonemanget utgå från några formuleringar i boken Islams historia
skriven av religionshistorikern Christer Hedin. Boken ingår som kurslitteratur
i kursen Islamologi I vid Stockholms universitet.
Hedin skriver (sid 151): ”Dessa metoder att härleda nya bud
med hjälp av uppenbarelsen (läs Koranen), traditionen (läs sunna) och förnuftet
kompletterades tidigt med en annan auktoritet: Muslimernas egen. Folkets röst,
vox populi, kallas idjma (stavas normalt ijma), som brukar översättas med
konsensus eller allmänt instämmande.”
Om detta lilla avsnitt finns en hel del att säga. ”Folkets
röst” antyder att det skulle vara ett demokratiskt inslag i utarbetandet av nya
regler. Så är emellertid alls inte fallet. Sharia enligt Shafií, Reliance of
the Traveller (RoT) klargör i Bok B 7.1 att ijma är konsensus av alla
mujtahids (lärda med särskilda kvalifikationer definierade i o 22.1) vid en
viss tid. Det är således inte något som vanliga muslimer är inblandade i. När
Hedin längre ned på samma sida påstår att ”juristerna fick en sorts godkännande
av folket”, är han helt fel ute, eftersom det inte finns några belägg för detta
i islams skriftliga källor.
Alla påståenden om att ijma var ”ett bevis på demokratins
starka plats inom islam” är alltså helt tagna ur luften.
Innan vi går vidare finns det skäl att fastställa ett antal
rekvisit för demokrati.
De viktigaste är:
Åsikts- och yttrandefrihet
(inkluderar religionsfrihet)
Likhet inför lagen
Respekt för individens privatliv och äganderätt
Fungerande maktdelning mellan lagstiftande, verkställande
och dömande makterna
Tydlig åtskillnad mellan stat och kyrka
Öppna och rättvisa val
Alla dessa rekvisit förvägras enligt den islamiska lagen
utom det sista som inte nämns alls. Därmed är islam på intet sätt kompatibel
med demokrati. Detta bekräftades för några år sedan i Visby av en shariadomare
(under en filmad intervju). Ledare på olika nivåer inom islam är naturligtvis
medvetna om detta och det var detta som år 1990 föranledde att samtliga
muslimska stater antog Kairodeklarationen (Cairo Deklaration of Human Rights in
Islam (CDHRI)). Denna slår fast (artiklarna 24 och 25) att de grundläggande
mänskliga rättigheterna enligt FN:s deklaration om mänskliga rättigheter (UDHR)
skall underställas sharia och tolkas enligt denna.
Detta annullerar de mest grundläggande rättigheterna i UDHR.
Jag återkommer till CDHRI i nästa inlägg.
No comments:
Post a Comment