Delkursen Islamologi II vid Stockholms universitet avhandlar främst nutida islam. Jag finner det anmärkningsvärt att den anbefallda kurslitteraturen, som behandlar aktuella frågeställningar inom islam, inte med en stavelse nämner varken Kairodeklarationen http://www1.umn.edu/humanrts/instree/cairodeclaration.html (CDHRI), ratificerad år 1990 av samtliga muslimska länder, eller Ammanbudskapet (AB) http://ammanmessage.com/. Det senare är undertecknat i ijma (konsensus) så sent som 2006 av de främsta lärda inom såväl sunni som shia och slår fast ett antal grunder för islam. Att helt bortse från dessa dokument framstår inte som särskilt seriöst och strider faktiskt mot grundläggande akademiska/vetenskapliga principer. De nämnda dokumenten berördes inte heller i någon av föreläsningarna under kursen.
Sedan jag år 2007 flyttat tillbaka till Sverige efter fyra
år i England har jag (oftast tillsammans med en vän) bevistat ett stort antal
föreläsningar om islam givna av erkända islamologer och religionsvetare. Ingen
av dessa föreläsare har någonsin nämnt eller kommenterat något av dessa minst
sagt aktuella dokument. Då man under frågestund tar upp dessa dokument och
deras relation till mänskliga rättigheter och demokrati inom islam blir det
oftast en besvärande tystnad följt av en krystad kommentar som avslöjar deras
brist på intellektuell integritet.
De många föreläsningar jag lyssnat på karaktäriseras
genomgående av försök att presentera en välpolerad bild av islam. Alla
besvärande fakta göms undan efter bästa förmåga. En som är mästare på detta är
professorn Mohammad Fazlhashemi. Han är en verklig expert när det gäller att
tillämpa kitman d.v.s. att undanhålla en väsentlig del av sanningen.
Första gången jag lyssnade på honom och hade möjlighet att
ställa en fråga beskrev han som vanligt islam i positiva termer. Min fråga
gällde hur det han sagt gick ihop med det faktum att samtliga muslimska länder
ratificerat Kairodeklarationen, vilken föreskriver att alla mänskliga
rättigheter skall underställas och tolkas enligt sharia.
Han verkade störd av frågan och svarade något i stil med att
det var ett problem men ville eller kunde inte utveckla svaret mer än så.
Tyvärr är det lika dant med nästan alla dessa förståsigpåare med fina
akademiska titlar. Man försöker gå som katten kring het gröt så snart det gäller
en frågeställning som kan ses som negativt för islam.
No comments:
Post a Comment