Friday, 25 July 2025

Kairodeklarationen och Ammanbudskapet

 Dessa två viktiga moderna muslimska dokument har jag redan nämnt, men de förtjänar en grundlig genomgång då de har en central betydelsen inom islam.

Organization of Islamic Cooperation (OIC) antog år 1990 Cairo Declaration on Human Rights in Islam (CDHRI) d.v.s. Kairodeklarationen[1], vilken ger synen på mänskliga rättigheter inom islam. Deklarationen innehåller 25 artiklar och man hänvisar sammanlagt 15 gånger till sharia.

De två avslutande artiklarna, vilka entydigt säger att samtliga mänskliga rättigheter skall underställas sharia och att sharia är enda källan för tolkning av dessa rättigheter, sammanfattar effektivt Kairodeklarationens budskap. Detta innebär att de mest grundläggande mänskliga rättigheterna förvägras.

Det förtjänar i sammanhanget att påpekas dessa företrädare för samtliga muslimska länder talar om sharia i generella termer. Det samma gäller i flera andra auktoritativa islamiska dokument. Svenska islamologer och religionsvetare vägrar oftast att tala om sharia som ett samlat begrep då de menar att det finns så stora skillnader på sharia inom olika lagskolor.

Under 2021 har en omarbetad version av Kairodeklarationen publicerats på OIC:s hemsida.[2] Denna version saknar helt hänvisningar till sharia, vilket skulle kunna tolkas som att man nedtonat sharias betydelse. Som jag kommer att visa är så inte fallet. Djävulen är som så ofta dold i detaljerna.

Sedan den första versionen antogs år 1990 har mycket hänt. Ammanbudskapet antogs ursprungligen av ett antal auktoriteter, organisationer och ledare vid ett antal konferenser åren 2004 till 2006. Budskapets kärna sammanfattas i tre punkter vilka upprepas i protokollen från flera av konferenserna. Dessa tre punkter antogs enhälligt av det politiska och världsliga ledarskapet vid OIC:s toppmöte i Mecka i december 2005.[3]

Eftersom OIC representerar samtliga muslimska länder faller det sig naturligt att företrädare för OIC deltagit i utarbetandet av Ammanbudskapet. Det är tydligt enligt flera skrivningar att budskapet främst riktar sig till den muslimska världen (umma). Sharias centrala ställning inom islam understryks av att de tre punkterna i huvudsak avhandlar denna.

Enligt skapare av Ammanbudskapet är detta ett historiskt, universellt och enhälligt religiöst och politiskt konsensus, ijma, för hela den islamiska världen (umma), som konsoliderar traditionell ortodox islam. Det innebär att:

  1. den muslimska världen för första gången på mer än tusen år formellt kommit till ett ömsesidigt erkännande,
  2. detta erkännande är religiöst bindande för muslimer,
  3. det behandlar vem som är muslim och vad som är muslimskt.

 

Den som är en anhängare till en av de fyra sunnitiska skolorna (Mathahib) inom islamisk rättsvetenskap (Hanafi, Maliki, Shafi`i och Hanbali), de två shiitiska skolorna för islamisk rättsvetenskap (Ja`fari och Zaydi), Ibadi-skolan för islamisk rättsvetenskap och Thahiri-skolan för islamisk rättsvetenskap, är en muslim.[4]

Det utgör således en definitiv avgränsning av sann islam i alla dess former, och en auktoritativ identifiering – om inte en definition – av ortodoxi i islam. Och i den ligger löftet om enheten och konsolideringen av hela profeten Muhammeds Ummah – må frid och välsignelser vara över honom.[5]

Vikten av universell islamisk konsensus (ijma) i islamisk rättsteori (fiqh) härrör från dess status enligt de flesta av rättsskolorna som en viktig och juridiskt bindande källa till helig lag (Sharia) efter Koranen och haditherna . Med andra ord, det som muslimer kommer överens om som en Ummah genom enhälligt samförstånd, är religiöst bindande för alla muslimer inför Gud.[6]

Sedan man nu i Ammanbudskapet enhälligt och entydigt slagit fast den centrala betydelsen av sharia inom islam behöver man inte längre i den nya versionen av Kairodeklarationen ständigt upprepa hänvisningar till sharia. I stället för man in andra formuleringar vilka har en liknande innebörd.

I ingressen till CDHRI 2021[7] talar man till exempel om att ”… skydda dessa rättigheter som de skyddas av islams lära;”. I nästa stycke talar man om ”ett värdigt liv i enlighet med islamiska värden och principer.”

Där talar man även om the Charter of Medina (Medinakonstitutionen) och om profeten Muhammeds sista predikan.

Jag finner det något märkligt att man i ett dokument om mänskliga rättigheter hänvisar till Medinakonstitutionen[8], då denna främst är en överenskommelse dikterad av profeten Muhammed mellan ett antal arabiska stammar i Yathrib. Konstitutionen kom till tidigt efter Muhammeds ankomst till Yathrib. Det talas i dokumentet om ”judar som följer de troende (muslimerna) och om en del regler som gäller dessa men detta hindrade inte Muhammed från att några år senare först fördriva två av de judiska stammarna för att sedan låta avrätta samtliga män i den sista stammen och ta deras kvinnor och barn som slavar.[9]

Inte heller avskedspredikan är något rättesnöre vad avser mänskliga rättigheter. Där utmålar profeten kvinnan som underordnad mannen och jämför henne med ett husdjur.[10]

Ingressen avslutas med ”Without prejudice to the principles of Islam…” (Utan att det påverkar islams principer). Det innebär att sharia överordnas allt.

 

 

No comments: