Det framgår av artikeln (DALA-DEMOKRATEN
5/1) att kommunalrådet Leif Lindström gjort en
bristfällig analys av situationen och omständigheterna i den aktuella frågan.
När han hänvisar till att religionsfrihet är inskriven i grundlagen, glömmer
han att där även finns andra minst lika viktiga mänskliga rättigheter (MR)
inskrivna. Lindström gör klokt i att snarast ta del av och sätta sig in i vad
regeringen säger om MR på sin hemsida.
Enligt min mening är åsikts- och
yttrandefriheterna de viktigaste för en demokrati eftersom man kan påtala alla
oförrätter så länge dessa gäller ograverade bortsett från rent förtal.
Religionsfriheten kan faktiskt ses som en del av åsiktsfriheten och borde
därför inte behöva nämnas särskilt.
Religionsfriheten skyddar inte bara rätten att tro
utan även rätten att inte tro. Denna rätt är absolut och
kan inte inskränkas genom lag. Friheten att utöva sin religion eller
trosuppfattning är däremot inte absolut. Enligt artikel 29.2 kan
inskränkningar göras "i syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt
för andras rättigheter och friheter". Det mest uppenbara är att
ingen religiös sedvänja som står i strid med någon av de explicita
rättigheterna i UDHR kan tolereras enligt artikel 30. Dessutom kan sedvänjor
som innebär tvång inte heller accepteras enligt artikel 20.2.
Kommunalrådet Lindström har
uppenbarligen ingen aaaning om att islam i detta avseende enligt dess egna
skrifter krockar totalt med UDHR. Genom att ta del av två nutida
dokument Kairodeklarationen och Ammanbudskapet samt ett medeltida dokument,
sharia, vilken de båda andra hänvisar till, inser man att så är fallet.
"Kairodeklarationen om mänskliga rättigheter i
islam" (CDHRI) antogs 1990 av samtliga medlemmar av OIC det vill säga
samtliga muslimska länder. Deklarationen finns lätt tillgänglig och det är
ingen svårighet att ta del av och analysera den. En analys finns här http://nilsdacke.blogspot.se/2012/08/islam-kairodeklarationen-och-manskliga.html.
Jag nöjer mig här med att konstatera att de två avslutande artiklarna entydigt
säger att samtliga mänskliga rättigheter (MR) skall underställas sharia och att
sharia är enda källan för tolkning av dessa rättigheter. Detta innebär att de
mest grundläggande mänskliga rättigheterna som religionsfrihet, åsikts-och
yttrandefrihet samt likhet inför lagen för män och kvinnor oavsett religion
förvägras. Det är samtidigt ett erkännande av att islam inte är kompatibel med
UDHR.
Ammanbudskapet http://nilsdacke.blogspot.se/2009/12/ett-budskap-med-flera-bottnar.html
undertecknades så sent som 2006 av ledande företrädare för alla betydande
grenar av islam i konsensus (ijma) och innehåller därför ett antal bindande
uttalanden. Bland undertecknarna finns de främsta lärda vid
al-Azhar-universitetet i Kairo och de främsta ayatollorna i Iran. De har klart
uttalat exakt vad en muslim förväntas tro på och underkasta sig. Detta innebär
bl.a. att de skall lyda sharia enligt en av de erkända lagskolorna och tro på
Koranen som Allahs direkta ord.
De delar av sharia som har särskild betydelse vad avser MR
finns översatta till svenska i kap 8 i denna gratis e-bok https://islamunderslojan.wordpress.com/
(där finns även länk till originalet på engelska). Av dessa dokument framgår
att religion och ideologi är hårt integrerade inom islam.
Här finns skäl nog att säga nej till ytterligare
moskébyggen.
1 comment:
Hej
Du gör ett bra arbete med upplysning om islam. Visste du att i skolorna så används det en fördjupningsbok om islam skriven av en engelsk islammissionär. Det är helknäppt. Se https://www.amazon.com/Khadijah-Knight/e/B001JPC8TQ/ref=dp_byline_cont_book_1
Boken om islam finns översatt på svenska och Bonniers har givit ut denna. https://biblioteket.stockholm.se/titel/396612
Först när jag såg denna bok blev min reaktion att en islammissionär kunde inte ha gjort den bättre. Sen hittade jag hans namn på insidan. När jag sedan såg fler böcker av honom blev min slutsats att han måste vara en islammissionär.
Lägger ut lite material om islam på min skolhemsida emellanåt. Ex http://lagmansnatursida.se/scroll/sharialagen.pdf
Häls
Rutger
Post a Comment