Sunday 30 September 2007

Kulturrevolution med lågt i tak

Bloggen Kuturrevolution hade i fredags två inlägg jag fann anledning att kommentera. Jag valde att posta kommentaren till Johan Erikssons alster. Trots att jag anser mig ha följt samtliga på bloggen angivna kommentarregler valde redaktionen att blockera två försök att posta kommentaren. Takhöjden där är uppenbarligen väldigt låg.
Det här är vad man inte ansåg sig kunna acceptera.

Jag läste med intresse din och Sebastians kommentarer till Per Gudmundsons föredrag, vilket jag tyvärr missade. Även om jag kan instämma i flera av era synpunkter är det en sak jag finner lite märklig. Ni använder, liksom Per av era kommentarer att döma, med en närmast aningslös självklarhet begreppen islamism och islamister. Dessa begrepp är inte minst av många muslimer och experter på islam omstridda.

Besök valfri hemsida från muslimska organisationer och ni finner någonstans, ofta redan i introduktionen, ett uttalande som säger att islam inte bara en religion utan omfattar alla aspekter av livet. Man uttalar oftast även att hela Koranen är guds direkta ord som en sann muslim måste tro på i sin helhet. Ett synsätt som är helt i enlighet Koranen.

En fråga som ofta ställs av muslimer som inte ser någon skillnad mellan islamism och islam är denna:”Om nu islam är ett sätt att leva hur kan vi då säga att de som vill leva efter dess principer vad avser juridiska, sociala, politiskaoch ekonomiska områden av livet inte är muslimer utan islamister som tror på islamism, inte just islam?”

Frågan är, om man har grundkunskaper om islam, synnerligen relevant. Ex-muslimen och iraniern Ali Sina brukar ofta säga att islamism är detsamma som renodlad islam. Han menar att problemet är just islam. Läs gärna denna ”Prolog” (http://www.news.faithfreedom.org/index.php?name=Sections&req=viewarticle&artid=1&page=1 och ”A Letter to Mankind” (http://www.news.faithfreedom.org/index.php?name=Sections&req=viewarticle&artid=3&page=1 ) för att få en uppfattning om vad det handlar om. Efter flerårig bekantskap med Ali kan jag försäkra att han stöder alla uttalanden på vedertagna muslimska källor.

Det är hög tid att sluta idyllisera islam – världens mest anti-demokratiska och anti-liberala religion.
Andra bloggar om: , ,

2 comments:

Knute said...

Imponerande, du känner Ali Sina, jag läste hans artiklar på Faith Freedom, väldigt klargörande.

Anonymous said...

Har råkat ut för samma sak fast jag ändå var ganska snäll mot deras naiva tvärsäkra suboptimering av verklighetens komplexitet.

Men den stora frågan är då Nils du som kämpar för frihet och rationalitet. Hur kan du ha deras länk med i ditt högerfält